keskiviikko 19.6.2019
Kasitie - yksi tärkeimmistä, mutta surkeimmista

Valtatie 8 vaatii rahoitusta

Valtatie 8 on ansaitusti yksi Suomen pääväylistä, mutta sitä moititaan turvattomaksi ja huonokuntoiseksi aiheuttaen harmaita hiuksia sekä alueen asukeille että elinkeinoelämälle ja tätä kautta koko Suomelle. Valtatien 8 kehittäminen on saatava selkeästi esille laadittavaan valtakunnalliseen 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan ja laadittavaan investointiohjelmaan.

Kasitie – yksi tärkeimmistä, mutta surkeimmista -reportaasi kertoo Kasitien arjen, kunnon ja kehittämistarpeet - työmatkalaisten, ammattikuskien, teollisuuden ja kehittäjien näkökulmista. 

Reportaasin suora osoite on https://lansireitti.fi/kasitie/

Yhteensä 626 kilometriä pitkä Kasitie alkaa Turusta ja päättyy Limingan ja Oulun rajalle. Se kulkee muun muassa Rauman, Porin, Vaasan ja Kokkolan kautta. Tien varrella asuu yli 850 000 asukasta ja sijaitsee satojatuhansia työpaikkoja, neljä yliopistoa, neljä maakuntakeskusta ja seitsemän ammattikorkeakoulukeskusta. Työmatkalaisia Kasitiellä riittää Turusta Ouluun, sillä tien varrella on tasaisin väliajoin asukas-, teollisuus- ja kasvukeskittymiä.

Valtatien 8 varrella on peräti 400 000 työpaikkaa ja isoja työllistäjiä riittää: metsäteollisuuden ja rannikon metalli- ja telakkatoiminnan tekijät, satamat, Olkiluodon ydinvoimala, Kokkolan suurteollisuusalue ja niin edelleen. Pyhäjoelle rakennettavasta ydinvoimalasta tulee yksi maan suurimmista teollisista investoinneista. Valtatie 8 on Suomen teollisuusvyöhykkeen runkoväylä.



Valtatie 8 -faktat

  • Valtatien 8 positiivinen kierre vahvistaa elinkeinoelämää ja Suomen taloutta.
  • Negatiivinen kierre heikentää talouden kehitystä ja Suomen kilpailukykyä.
  • Monin paikoin valtatiellä 8 liikennemäärät ylittävät nelikaistaistuksen määritelmät Suomessa.
  • Valtatietä 8 pitkin kulkee jopa 10 000 erikoiskuljetusta vuodessa.
  • Rannikon myötäisesti ei kulje rautatietä, joten kaikki liikenne kulkee maantietä pitkin.
  • Länsirannikon satamien kautta viedään noin 40 % Suomen tavaraviennin arvosta.
  • Pääväylien parantamiseen tulee osoittaa riittävästi resursseja ja kohdentaa ne siten, että pääväylille saadaan Pääväylä-asetuksen mukainen palvelutaso. Palvelutason nostaminen asetuksen mukaiselle tasolle lisää työmatkaliikenteen liikennetuvallisuutta, maakuntakeskuksien ja suurimpien työssäkäyntialueiden saavutettavuutta, elinkeinoelämän sekä vientiteollisuuden kuljetusten ennakoitavuutta. Parhaiten tavoitteet saavutetaan lisäämällä merkittävissä määrin pääväylille ohituskaistaosuuksia sekä poistamalla taajamakohteiden pullonkauloja, jolloin pääväylille voidaan taata yhtenäinen vähintään 80 km/h:ssa nopeustaso.
  • Läntinen Vienti-Suomi on jäänyt viime vuosina vähemmistöön tienpidon kunnossapito- ja investointirahoja jaettaessa.

Reportaasi osoitteessa https://lansireitti.fi/kasitie/


Rantakatu 14, 67100 Kokkola
Strandgatan 14, 67100 Karleby
Puh/Tel 040 160 5700
kirjaamo@keski-pohjanmaa.fi
VIRALLISET ILMOITUKSET
19.6.2019 EAKR haku auki Keski-Pohjanmaalla 19.6.-4.10.2019 18.6.2019 ESR haku avautunut Keski-Pohjanmaalla 14.6.2019 29.4.2019 Maakuntavaltuusto 25.4.2019/pöytäkirja 24.4.2019 Keski-Pohjanmaan 5.vaihemaakuntakaavan luonnos nähtävillä 24.4. - 24.5.2019 16.4.2019 Maakuntavaltuuston kokous 25.4.2019 11.4.2019 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 17.4.2019 11.2.2019 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 20.2.2019 17.12.2018 ESR haku avautunut Keski-Pohjanmaalla 14.12.2018 17.12.2018 EAKR haku avautunut Keski-Pohjanmaalla 17.12. 1.11.2018 Maakuntavaltuuston kokous 8.11.2018 - pöytäkirja 16.10.2018 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 23.10.2018 16.10.2018 Keski-Pohjanmaalla rahoitetut EAKR ja ESR -hankkeet 16.10.2018 Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamat EAKR -hankkeet 6.9.2018 Seuraava EAKR -haku Keski-Pohjanmaalla 17.8.2018 ESR haku auki Keski-Pohjanmaalla 3.10.2018 saakka 8.6.2018 Maakuntavaltuuston kokouksen 7.6.2018 pöytäkirja 15.5.2018 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 16.5.2018 18.4.2018 Maakuntavaltuuston kokous 26.4.2018/pöytäkirja 17.4.2018 Keski-Pohjanmaan seuraava ESR -haku 9.3.2018 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 2/2018 1.3.2018 Keski-Pohjanmaan seuraava EAKR -haku 12.2.2018 Sihteeristön kokous 1/2018 25.1.2018 ESR haku auki Keski-Pohjanmaalla ajalla 14.12.2017-5.3.2018 12.1.2018 Maakunnan yhteistyöryhmän kokous 18.1.2018 6.12.2017 Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja Maakuntaohjelma 2018-2021 on valmistunut 6.11.2017 ESR ideahaku auki Keski-Pohjanmaalla 1.11.2017-11.12.2017 26.9.2017 Kaikki Keski-Pohjanmaalla rahoitetut EAKR ja ESR -hankkeet 26.9.2017 Keski-Pohjanmaan liiton rahoittamat EU-hankkeet 17.9.2017 Keski-Pohjanmaan Maakuntasuunnitelman 2040 JA Maakuntaohjelman 2018-2021 lausuntopyyntö 1.9.2017 EAKR haku auki Keski-Pohjanmaalla ajalla 4.9.-5.10.2017 13.6.2017 ESR haku auki Keski-Pohjanmaalla 13.6.-3.10.2017 Ilmoitukset »
SEURAA MYÖS